همشهری آنلاین:سعید جلیلی در گفت‌وگوی ویژه خبری به اهمیت برنامه‌ریزی در حوزه اقتصاد و توجه به اسناد بالادستی در این ارتباط تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سعید جلیلی در اولین برنامه تلویزیونی خود در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که شما در دقیقه 90 وارد عرصه انتخابات شدید، اظهار داشت: عرصه ریاست جمهوی عرصه بسیار مهمی است و وظایف سنگینی برعهده شخص رییس جمهور قرار دارد و کسانی که وارد این عرصه می‌شوند، باید شناخت کافی از وظایف رییس جمهور، وضعیت کشور و همچنین ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد، داشته باشند، چون عرصه رقابت است باید دید چه کسانی وارد این عرصه می‌شوند و در واقع باید با یک نگاه تکلیف‌مدارانه وارد این عرصه شد.

وی ادامه داد: اگر احساس کنید که افراد قوی‌تری از شما وجود دارند که می‌توانند این وظایف را انجام دهند، تکلیف از شما ساقط می‌شود، ولی اگراینگونه نباشد، این تکلیف برشما وجود دارد که وارد شوید و من هم براساس مشورت‌ها و مطالعات لازمی که انجام دادم، وارد عرصه شدم، چراکه وقتی وارد این عرصه می‌شوید، باید با قوت حضور پیدا کنید و با توجه به حوزه کاری و شناختی که در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و همچنین ظرفیت‌های کشور وجود داشت و براساس تکلیفی که احساس کردم، وارد این عرصه شدم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای در حوزه اقتصاد دارید، گفت: به نظر من یکی از مهم‌ترین وظایف رییس جمهور، پرداختن به مسائل اقتصادی است و از طرف مردم نیز این انتظار وجود دارد که در این حوزه چه تصمیماتی گرفته می‌شود و چه اتفاقی می‌افتد و به نظر من منتخب مردم در انتخابات باید پس از حماسه سیاسی وارد موضوع حماسه اقتصادی و تحقق آن شود به دلیل اهمیت و فوریت‌هایی که این موضوع دارا می‌باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این ارتباط گفت: به نظر من در حوزه اقتصادی به لحاظ برنامه و قوانین ظرفیت‌های خوبی در کشور وجود دارد، اسناد بالادستی فراوانی وجود دارد، از جمله چشم‌انداز 20 ساله، برنامه پنج ساله، سیاست‌های کلی نظام و همچنین قوانین مشخصی که در مجلس در رابطه با موضوعات مختلف اقتصادی از جمله هدفمندی یارانه‌ها، اصل 44 قانون اساسی و مشارکت مردم در عرصه اقتصاد و همچنین بودجه سالانه به تصویب می‌رسد. به نظر من اینها ظرفیت‌های مهمی است و یک فرصت برای ایجاد حماسه اقتصادی.

وی افزود: آنچه که مهم است این است که کسی در این عرصه وارد می‌شود، چگونه می‌خواهد این قوانین را اجرایی کند. ما برنامه و قوانین اقتصادی داریم، ولی بعضا اجرا نشده است و کسی که در این عرصه وارد می‌شود، باید بگوید که برنامه اجرایی‌اش برای اجرای این برنامه‌ها چیست و چگونه می‌خواهد مسائلی چون تورم و اشتغال را حل کند.

وی با بیان این‌که حوزه اقتصاد، حوزه فرصت‌ها و تهدیدهاست،گفت: به دلیل برخی از موضوعات در حوزه اقتصادی برخی تهدیدها به سمت کشور ما معطوف شد که این تهدیدها هم از خارج بود و برخی از این تهدیدها در داخل شکل گرفت و معتقدم که اگر به خوبی از فرصت‌ها استفاده شود، برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح انجام شود، به خصوص در حوزه اجرا، خود به خود بسیاری از این تهدیدها منتفی می‌شود.

وی افزود: یکی از بحث‌هایی که سال‌ها در کشور ما مطرح بود، قطع وابستگی به درآمد نفتی بود و قرار بود در پایان برنامه پنج ساله چهارم این موضوع اتفاق بیفتد و اگر این موضوع خوب اجرا می‌شد و محقق شده بود، شاید این موضوع که برخی بخواهند از نفت به عنوان وسیله‌ای تحریمی علیه ما استفاده کنند، منتفی می‌شد.

جلیلی با تاکید بر این‌که در اقتصاد باید اسناد بالادستی اجرا شود و در مرحله بعد آسیب‌شناسی صورت بگیرد و مشکلات برطرف شود، گفت: من فکر می‌کنم یکی از بحث‌های اصلی این است که موضوع اقتصاد در حوزه اجرایی سامان داده شود و ساختار اجرایی و اداری کشور در حوزه اقتصادی متناسب با ظرفیت‌ها و شرایط کشور باشد.

وی افزود: اگر ساختار اجرایی کشور در حوزه اقتصاد قوی باشد، پاسخگوی بسیاری از تهدیدها خواهد بود و از طرف دیگر می‌تواند فرصت‌ها را مدیریت و هدایت کند. ما در حوزه اقتصادی ظرفیت‌های خوبی داریم، اعم از سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و باید ساختار اداری ما به گونه‌ای باشد که این ظرفیت‌ها آزاد شود و آحاد جامعه در عرصه اقتصاد فعالیت کنند و ساختارها باعث افزایش این مشارکت شود، نه برعکس آن و وقتی که آسیب‌های ساختاری برطرف شود، می‌توان با مدیریت و برنامه‌ریزی تهدیدها را تبدیل به فرصت کرد.

وی ادامه داد: یکی از سوالات مهم در حال حاضر در جامعه این است که آیا مسائل اقتصادی و مشکلات ما ناشی از تحریم‌ها و مسائل خارجی است، یا به مسائل دیگری مربوط است، البته باید گفت به خاطر یکسری موضوعات و دشمنی‌ها، شوک‌هایی بعضا وارد می‌شود که اگر بتوانیم مدیریت کنیم، به فرصت تبدیل می‌شود البته باید برنامه‌ریزی صحیح و زمان‌بندی داشته باشیم به نحوی که زمان و فرصت‌ها از دست نرود و با نگاه همه جانبه به مسائل بیندیشیم به نحوی که تهدیدها را پیش‌بینی کنیم و از آن جلوگیری کنیم.

جلیلی با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: مساله اقتصاد مقاومتی راهبردی صحیح و پاسخی دقیق به همه توطئه‌هایی است که علیه کشور وجود دارد. به طور مثال در عرصه نفت باید اقتصاد بدون نفت را رقم بزنیم، ما سال گذشته موفقیت خوبی داشتیم اما می‌توانست بیشتر هم باشد. ما 52 میلیارد دلار واردات داشتیم، در حالی که صادرات غیرنفتی ما حدود 41 میلیارد دلار بوده است، یعنی ما تنها 11 میلیارد اختلاف داشتیم.

وی افزود: موضوع صادرات علم و فناوری یکی دیگر از مزیت‌های ماست که اگر نیروی متخصص و جوان پای کار بیاید، صادرات ما می‌تواند به سمت فناوری‌های دانش بنیان معطوف شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره عدالت و پیشرفت و رابطه این دو با یکدیگر نیز گفت: ما باید ابتدا همین مبنا را یعنی رابطه عدالت و پیشرفت را قبول داشته باشیم، ظرفیت‌های خوبی در کشور ما وجود دارد. ما باید از فرصت‌ها به گونه‌ای استفاده کنیم که آحاد جامعه احساس کنند که دولت آنها را کمک می‌کند به پیش بروند و همین موجب پیشرفت خواهد شد.

جلیلی با بیان این‌که ما باید عدالت را در بخش‌هایی به غیر از اقتصاد نیز رعایت کنیم، اظهار کرد: در حوزه فرهنگ نیز عدالت باید رعایت شود. به طور مثال در بحث عدالت رسانه‌ای توزیع خوبی صورت نگرفته است. سهم شهرستان‌ها و استان‌ها در بحث رسانه‌ای اندک است.

وی تاکید کرد: ما باید به این مساله که پیشرفت با عدالت به دست می‌آید اعتقاد داشته باشیم که البته این نیازمند برقراری عدالت ساختاری است به این معنا که سازوکارهای ما باید مبتنی بر عدالت باشد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به مفاسد اقتصادی گفت: سوءاستفاده‌های اقتصادی مانند پرونده سه هزار میلیاردی که به وجود آمد، اگر سازوکارهای اقتصادی به درستی شکل بگیرد، پیش از آنکه به سازوکارهای امنیتی برسد، از بسیاری از مفاسد جلوگیری خواهد شد.

وی با تاکید بر ضرورت اصلاح سازوکارهای اقتصادی گفت: در موضوع پرونده سه هزار میلیاردی، اول از همه باید خود دولت مدعی باشد، پیش از آنکه مجلس، قوه قضاییه یا دستگاه‌های نظارتی دیگر بخواهند ورود کنند. با سازوکارهای اقتصادی می‌توان مانع بروز بی‌عدالتی و مفاسد اقتصادی شد. به طور مثال معوقات بانکی از زمان سررسید آنها گذشته است، غیر از معوقاتی که زمان سررسید آنها نرسیده، 70 هزار میلیارد تومان است که از اینها 11.4 تنها دست 23 نفر است که از اینها نیز شش نفر اول سه هزار و 700 میلیارد تومان در اختیار دارند، یعنی مبلغی بیش از یارانه‌ای که در یک ماه به 70 میلیون نفر می‌دهند که اینها نیز در کار تولیدی نیست و از 52 شرکتی که وجود دارد، تنها یک شرکت تولیدی بوده و بقیه در کارهای دلالی و مانند اینهاست.

جلیلی تصریح کرد: یکی از مسائل مهم، وجود مراکز اطلاعات اقتصادی است. ما در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جلسات خوبی با دستگاه‌های اقتصادی داشتیم و کارهای خوبی کلید خورد، از جمله در بحث صرافی‌ها، پرتال‌های تجاری و سامانه اقتصادی به نتایج خوبی رسیدیم که اگر اجرا شود، مفید خواهد بود. وجود سامانه اقتصادی مانع مفاسد می‌شود و اگر این اقدام زودتر تدبیر می‌شد، پرونده سه هزار میلیاردی هم مجال حضور نمی‌یافت.

وی در باره بحث گفتمان اسلام ناب نیز اظهار کرد: یکی از انگیزه‌های اصلی من برای ورود به عرصه همین موضوع بود. اگر اندیشه‌های دینی را محقق کنیم، همانطور که قرآن گفته است، مایه حیات می‌شود. انقلاب ما نیز پاسخی به این ندای قرآنی بود و این تنها یک ایمان و باور نیست، بلکه بعد از 34 سال یک تجربه است.

وی تصریح کرد: هرگاه ما به این اندیشه (گفتمان اسلام ناب) نزدیک شدیم، پیشرفت فراوان دیدیم و اتفاقا هرجا مشکلی به وجود آمده است، به این خاطر است که از این موضوع فاصله گرفته‌ایم و این نگاه می‌تواند در همه حوزه‌ها از جمله فرهنگ، اقتصاد و بویژه سیاست خارجی جاری شود.

وی با اشاره به موضوع رابطه با آمریکا و سایر کشورهای منطقه و جهان گفت: در هرکشوری سیاست خارجی، اصول، اهداف، اندیشه، منافع و ارزش‌هایی دارد که براساس آنها دنبال می‌شود. نقاط اشتراک میان سیاست خارجی کشورها، زمینه تعامل و تولید ثروت ایجاد می‌کند همچنان که وجود افتراق‌ها و اختلاف‌ها، تقابل به وجود می‌آورد. در سیاست خارجی همین نگاه یعنی گفتمان اسلام ناب تولید عزت و اقتدار کرده است و این ادعای من نیست بلکه تیم‌های فکری و حتی آمریکایی‌ها خود اذعان دارند که امروز ایران قدرت منطقه‌ای است و در بسیاری از مسائل، این ایران است که اراده‌اش محقق می‌شود و ایران برای هماوردی با آنان، قدرت پیدا کرده. به طور مثال در مذاکرات 1+5 آنها هستند که روز به روز عقب‌ می‌نشینند.

وی درباره انتقادپذیری نیز گفت: این مساله یکی از آموزه‌های مهم دینی ماست. کسی که در مسوولیتی قرار می‌گیرد، باید گوش شنوا داشته باشد و این وظیفه است. البته تنها انتقادپذیربودن کافی نیست، بلکه پاسخگویی باید نظام و شاخص داشته باشد و برای مردمی که مورد رجوع هستند، ظرفیت‌ها و فرصت‌ها مطرح شود. ممیزه گفتمان اسلام ناب همین است که به مردم احترام می‌گذارد. از سوی دیگر مساله مهمی که وجود دارد، مشارکت نخبگان و مشورت با کارشناسان است. امروز کسی نمی‌تواند ادعا کند که در همه زمینه‌ها تخصص دارد.

وی با اشاره به مساله قانون مداری نیز آن را بدیهی و مفروض عنوان کرد و گفت: در هر جامعه و حکومتی فصل‌الخطاب‌هایی وجود دارد. ولایت فقیه در نظام ما یکی از فصل‌الخطاب‌هاست که در جاهایی که مشکلی پیش می‌آید، فصل‌الخطاب است، بعد از آن قانون فصل‌الخطاب است.

وی گفت: یکی از بحث‌های اساسی در دولت، همین است که برای کسی نباید گارانتی، بیمه و ضمانت باشد، برای کارهایی که انجام می‌دهد. کسی نباید احساس کند به دلیل پستی که دارد، مصون است.

کد خبر 215839
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز